تحقیق در مورد معاد و زندگی پس از مرگ
دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 45 |
دریافت فایل
عناوین
- برهان حکمت
- برهان رحمت
- برهان حقیقت
- برهان عدالت
- تجردروح انسان
- اشتیاق به زندگی جاوید
- معاد از ارکان جهان بینی اسلامی
- منبع و منشا ایمان به حیات اخروی
- ماهیت مرگ
- پس از مرگ
- عالم برزخ
- قیامت کبری
- رابطه پیوستگی زندگی این جهان وآن جهان
- تجسم و جاودانگی اعمال و مکتبات انسان
- وجود مشترک و وجود متفاوت زندگی این جهان و آن جهان
- استدلالهای قرآنی
· مقدمه : معاد
· ادله وجودمعاد
انسان در قرآن
قرآن کریم هدف والای رسالت پیامبران را تهذیب نفس و تزکیة جان انسان میداند[1] و این مهم جز با شناخت روح میسر نیست زیرا بدون معرفت نفس چگونه میتوان در تهذیب آن کوشید و در تزکیه آن مجاهدت ورزید. بنابراین نمیتوان پذیرفت که این کتاب که مبین تمام معارف بشری است در باب معرفت روح ساکت بوده و چیزی روشن در این زمینه نیاورده باشد زیرا اگر انسان خود را نشناخت چگونه میتواند جهان خارج از خود را بشناسد؛ و اگر قرآن انسان را به خودش معرفی نکرده باشد چگونه میتواند جهان هستی را به وی بشناساند؛ به همین جهت پیامبر اکرم(ص) فرمود: من عرف نفسه عرف ربه، هر کس خود را شناخت خداوند خویش را هم شناخته است و فرمود: اعرفکم بنفسه اعرفکم بربه، هر کس خود را بهتر بشناسد پروردگار خویش را بهتر شناخته است؛ چه اینکه هر کس خدا را فراموش کند خود را نیز فراموش خواهد کرد: نسوا الله فانسیهم انفسهم[2]، خدا را فراموش کردند خداوند هم آنها را از یاد خودشان برد.
معاد از ارکان جهانبینی اسلامی
یکی از اصول جهانبینی اسلامی که از ارکان ایمانی و اعتقادی دین اسلام است، اصل ایمان به زندگی جاوید و حیات اخروی است. ایمان به عالم آخرت شرط مسلمانی است، یعنی اگر کسی این ایمان را از دست بدهد و انکار کند از زمرة مسلمانان خارج است.
پیامبران الهی – بدون استثناء- پس از اصل توحید، مهمترین اصلی که مردم را به آن متذکر کردهاند و ایمان به آن را از مردم خواستهاند، همین اصل است که در اصطلاح متکلمان اسلامی به نام «اصل معاد» معروف شده است.
در قرآن کریم به صدها آیه برمیخوریم که به نحوی از انحاء دربارة عالم پس از مرگ، روز قیامت، کیفیت حشر اموات، میزان، حساب، ضبط اعمال، بهشت و جهنم، جاودانگی عالم آخرت و سایر مسائلی که به عالم پس از مرگ مربوط میشود بحث کرده است. ولی در دوازده آیه رسماً پس از ایمان به خدا از «ایمان به روز آخر» یاد کرده است.
قرآن کریم در مورد عالم قیامت تعبیرات مختلفی دارد و هر تعبیری بابی از معرفت است، یکی از آنها «الیوم الآخر» است. قرآن کریم با این تعبیر خود دو نکته را برای ما
البته علاوه بر راه وحی الهی که وسیلة پیامبران به بشر ابلاغ شده است یک عده راههای دیگر، و لااقل قرائن و علائم دیگر، برای اعتقاد و ایمان به معاد وجود دارد که نتیجة تلاشهای فکری و عقلی و علمی خود بشر است و حداقل، تأییدی برای صحت سخن پیامبران در امر معاد و عالم آخرت شمرده میشود. آن راهها عبارتند از:
1-راه شناخت خدا
2-راه شناخت جهان
3-راه شناخت روح و نفس انسان